Onze Cliëntenraad is een onafhankelijk en bijzonder betrokken adviesorgaan.
De raad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de cliënten in de thuiszorg en bewoners van Sint Jozef. Ook denkt de raad constructief en kritisch mee over de kwaliteit van wonen, welzijn, zorg en behandeling. Tevenst signaleert zij nieuwe ontwikkelingen en signaleert ze eventuele knelpunten. Deze worden regelmatig besproken met de directeur-bestuurder. De raad heeft hierbij ook een adviserende rol.
Binnen de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ, 2018) heeft de Cliëntenraad een belangrijke taak en verantwoordelijkheid bij het adviseren over zaken als
- het bewaken, beheersen en/of verbeteren van de kwaliteit van wonen, welzijn, zorg en behandeling;
- de veiligheid van cliënten/bewoners;
- het vorm en inhoud geven aan de visie “Hier voel ik mij thuis”;
- de hygiëne binnen de instelling;
- voedingsaangelegenheden;
- recreatiemogelijkheden en ontspanningsactiviteiten;
- algemene regelingen die cliënten/bewoners aangaan (bijvoorbeeld rookbeleid of een wasregeling);
- de uitvoering van de Wet Zorg en Dwang.
De Cliëntenraad:
- Nico Petit (voorzitter)
- Maria Verkoelen-Thijssen (lid)
- Marion Verstappen (lid)
- Jan van Heugten (lid)
- Sanny Vullers (lid)
De Cliëntenraad vergadert minimaal 5x per jaar met de bestuurder en heeft –naast thema-bijeenkomsten en een gezamenlijke bijeenkomst met de Ondernemingsraad- ook op allerlei andere manieren contact met de organisatie en de Raad van Toezicht. Zo denkt ze bijvoorbeeld actief mee met allerlei projecten en initiatieven. De Cliëntenraad van Sint Jozef staat daarmee dicht op de praktijk van alledag.
Heeft u vragen aan de Cliëntenraad of wilt u eens met hen praten? Neem contact op via clientenraad@sintjozef.nl