De zorg in Nederland is goed maar ook erg complex georganiseerd.
Wij begrijpen dat het soms lastig is de juiste weg te bewandelen.
Daarom vinden we het erg belangrijk dat we u persoonlijk te woord staan en verder helpen.
Gea en Alenka staan daarom voor u klaar.
Mogelijk wordt uw vraag al beantwoord onder de Veelgestelde vragen.
Is het nog niet duidelijk? Schroom dan niet Gea en Alenka te benaderen voor verdere uitleg.
- U kunt hen op werkdagen bellen op 077- 466 78 00 (tussen 9:00 en 17:00)
- U kunt uw vraag ook sturen naar clientadvies@sintjozef.nl. U ontvangt de eerstvolgende werkdag een reactie.
Veelgestelde vragen
Algemeen
Onze huiskamers zijn de ankerpunten voor onze bewoners; hier heerst een herkenbare structuur en regelmaat. Daar hebben zij baat bij.
Wij verzoeken bezoek daarom hun naaste mee te nemen uit de huiskamer om de situatie aldaar zo min mogelijk te verstoren.
U kunt verblijven op het appartement, op het Sint Jozefplein of in de prachtige tuin.Ook is de het leuk een rondje Meijel te maken.
Vaak is dit voor uw naaste ook een uitje.
Ja, iedereen die recht heeft op zorg vanuit de Wet langdurige zorg (WLZ) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), heeft ook recht op de hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze persoon kan u helpen met informatie, advies, algemene ondersteuning en bemiddeling bij de invulling van uw zorg. U hoeft hiervoor niets te betalen.
U kunt contact leggen met Burgerkracht Limburg:
www.burgerkrachtlimburg.nl
telefoon: 046-420 81 59
Ja. Wij werken hier samen met Zorgbelang/Burgerkracht Limburg.
In de Wet zorg en dwang staat dat uw familielid of zijn vertegenwoordiger een beroep kan doen op een cliëntenvertrouwenspersoon (CVP). De CVP heeft ervaring met de zorgbehoeften van mensen met een verstandelijke beperking, dementie of gelijkgestelde aandoeningen De CVP kan informatie geven over de algemene rechten van uw familielid of zijn vertegenwoordiger. De CVP kan ook informatie geven over de rechten die gelden binnen de Wzd. Hij kan uw familielid ondersteunen bij het indienen van een klacht. De CVP is onafhankelijk en de hulp/ondersteuning is kosteloos.
Marissa Schuttinga is de Cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang voor Sint Jozef. Zij is expliciet geen klachtenfunctionaris. U kunt haar bereiken via:
marissaschuttinga@burgerkrachtlimburg.nl of 06-58073318 (ma, di, wo, do)
Meer informatie over de CVP vindt u op de website van dwang in de zorg
Als u andere vragen heeft over uw zorg of indien het niet duidelijk is onder welke wet uw zorgvraag valt, neemt u dan contact op met onze cliëntadviseurs (077-466 78 00).
We hebben een wachtlijst voor de langdurige zorg (wonen in Sint Jozef).
Voor de thuiszorg en hulp bij het huishouden kunnen we u meestal snel helpen.
Onze cliëntadviseurs kunnen u daarover alles vertellen: bel hiervoor op werkdagen 077- 466 78 00.
Sint Jozef heeft een cliëntenraad. Deze vertegenwoordigt de belangen van de bewoners en cliënten van Sint Jozef. U vindt hierover meer informatie elders op onze website. U kunt de cliëntenraad bereiken via clientenraad@sintjozef.nl
Jammer dat u ontevreden bent over onze dienstverlening en u een klacht wilt indienen.
Graag hadden we het samen willen voorkomen door eerder goed met elkaar in gesprek te zijn gegaan. Heeft u dat nog niet gedaan? Doet u dit dan alsnog.
Ons uitgangspunt is dat u in eerste instantie zo veel mogelijk probeert het probleem te bespreken met de desbetreffende persoon en de leidinggevende.
Lukt dat niet, dan kunt u een formele klacht indienen. Lees hier onze Klachtenregeling.
U betaalt een eigen bijdrage. De hoogte van uw eigen bijdrage is altijd afhankelijk van uw inkomen en van uw vermogen. Enkel het CAK kan u hierover meer informatie geven.
Kijk hiervoor op https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp of bel met 0800-0087.
WGBO betekent Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst. Deze wet beschrijft de rechten en plichten van de cliënten in de zorg.
WZ&D betekent Wet Zorg en Dwang. Deze wet regelt op welke manier we met elkaar omgaan rondom het beperken van vrijheden. Dit kan betrekking hebben op het gebruik van medicatie of het dicht laten van deuren.
Deze wet geldt niet enkel binnen Sint Jozef, maar ook indien u zelfstandig woont.
Maatregelen worden te allen tijde in overleg en alle zorgvuldigheid genomen, regelmatig geëvalueerd en zijn in principe tijdelijk van aard.
Wilt u meer informatie over deze wet dan kunt u contact opnemen met de cliëntvertrouwenspersoon (zie ook onder cliëntvertrouwenspersoon).
Veel informatie over deze wet is ook te vinden op www.dwangindezorg.nl
Corona
We hechten veel waarde aan het bezoek voor onze bewoners.
In het geval van een positief geteste bewoner maken we aparte afspraken met de contactpersoon. Dit geldt voor Corona als ook voor andere infecties.
In principe beperken we het bezoek in dergelijke situaties wel.
Sint Jozef beschikt over zowel sneltesten als PCR-testen; we kunnen dus direct testen op het moment wij dit noodzakelijk vinden. Hierover is te allen tijde contact met de contactpersoon.
Restaurant Sjuuf mèr èn en Tafeltje dekje
Voel u altijd welkom!
U kunt dagelijks bij ons de maaltijd nuttigen: dat kan ’s middags en ’s avonds.
U hoeft in principe niet te reserveren. Maar als u regelmatig of als vaste bezoeker wilt aanschuiven, is het fijn als u dit even afstemt met onze medewerksters van Sjuuf mèr èn.
Naast warm eten kunt u bij Sint Jozef ook altijd komen lunchen.
U kunt altijd even bellen voor informatie: 077- 466 78 55.
U bepaalt zelf hoe vaak en op welke dagen u van Tafeltje dekje gebruik wilt maken.
Afhankelijk van uw wensen wordt één tot zeven dagen per week de warme maaltijd bij u thuisgebracht.
Wilt u het eerst een keer proberen? Dat kan. Wij komen u graag ter kennismaking een heerlijke verse maaltijd thuis brengen.
Belt u met de medewerksters van ons restaurant: 077- 466 78 55.
In overleg kan dat zeker. Gaat u hierover in gesprek met de medewerksters van het restaurant.
Wonen in Sint Jozef
Onze huiskamers zijn de ankerpunten voor onze bewoners; hier heerst een herkenbare structuur en regelmaat. Daar hebben zij baat bij.
Wij verzoeken bezoek daarom hun naaste mee te nemen uit de huiskamer om de situatie aldaar zo min mogelijk te verstoren.
U kunt verblijven op het appartement, op het Sint Jozefplein of in de prachtige tuin.Ook is de het leuk een rondje Meijel te maken.
Vaak is dit voor uw naaste ook een uitje.
In principe houden we Sint Jozef open.
Een crisis vraagt echter soms om radicale maatregelen. Dus de mogelijkheid van sluiting is steeds aanwezig. Indien zich een uitbraak van een infectie voordoet, bezien we op dat moment wat de beste maatregelen zijn. Dat kan variëren van het sluiten van een huiskamer tot het sluiten van het huis. Daarbinnen blijven maatwerkafspraken van toepassing bij bijvoorbeeld de terminale fase.
Recentelijk hebben we vooral met Corona te maken gehad, maar dergelijke maatregelen kunnen bijvoorbeeld ook tijdelijk gelden bij een uitbraak van het NORO-virus (buikgriep).
Het Centrum voor Levensvragen in Limburg biedt de mogelijkheid voor een persoonlijk telefonisch (beeld) gesprek.
Zij zijn specialisten in begeleiding en ondersteuning bij levensvragen in de laatste levensfase, bij verlies en rouw, bij eenzaamheid.
U kunt hiervoor bellen met: 06 – 30 02 03 38 (dinsdag en donderdag).
Of kijk voor meer informatie op https://palliatievezorglimburg.nl/
Sint Jozef heeft geen appartementen voor echtparen.
Indien beide partners een indicatie voor langdurige zorg hebben, proberen we alles in het werk te stellen om hen beiden een appartement binnen Sint Jozef te geven.
Of dit ook kan, is helemaal afhankelijk van de situatie op dat moment en de wachtlijst.
Helaas komt het vaker voor dat echtparen op verschillende locaties worden opgevangen.
We streven als samenwerkende organisaties continu naar het (alsnog) huisvesten op één locatie; de verwachting dat dit lukt moeten we helaas vaak temperen.
Wonen in De Paast (naast Sint Jozef) biedt wel mogelijkheden voor echtparen.
Onze cliëntadviseurs kunnen u hierover alle benodigde informatie geven en u verder adviseren.
Sint Jozef is uw nieuwe thuis. In principe zijn huisdieren welkom. Wel stemmen we dit graag af: uw medebewoners kunnen bang of allergisch zijn. Dan lukt het niet om uw huisdier mee te nemen.
Ook als de zorg voor uw huisdier niet door uw familie kan worden overgenomen, kunnen we uw huisdier niet bij ons laten wonen.
Een ECD is een Elektronisch CliëntDossier. Hierin worden alle relevante gegevens van u/uw naaste verzameld en bijgehouden. Alle zorgverleners kunnen via het ECD met elkaar communiceren en alles staat bij elkaar.
Ons ECD is ook aangesloten op het Landelijk Schakelpunt. Mocht u/uw naaste dus ooit opgenomen worden in het ziekenhuis dan is de actuele informatie ook daar snel voorhanden.
Een bewoner/vertegenwoordiger heeft het recht om kennis te nemen van de persoonlijke gegevens die over hem/haar zijn opgenomen en heeft daarmee het recht op inzage in het ECD.
Tevens heeft ons ECD (ONS van Nedap) een portal voor familie/contactpersonen. Dit maakt communiceren met de medewerkers makkelijker.
In principe kunt u uw eigen huisarts houden. Soms komt u van verder weg; dan kunt u overstappen naar een van de Meijelse huisartsen. Indien nodig consulteren zij de specialist ouderengeneeskunde bij complexere vragen.
In sommige situaties adviseert de huisarts of het team u de behandeling over te laten nemen door de specialist ouderengeneeskunde. Dit zal altijd in overleg met u/uw familie gebeuren.
Dit gebeurt in overleg 1 keer per week. Onze huishoudelijk medewerksters zorgen er voor dat uw appartement schoon blijft.
We vragen echter ook als familie een bijdrage te blijven leveren: heeft u bijvoorbeeld veel beeldjes en losse attributen in uw appartement? Onze huishoudelijk medewerksters hebben geen tijd om deze zaken schoon te houden. Zij richten zich primair op schoon sanitair, een schone vloer en het stofvrij maken in algemene zin.
Sint Jozef draagt zorg voor het (wassen van) linnengoed en handdoeken.
Uw persoonlijke kleding kunt u laten wassen door uw familie of door de wasserij. De kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Onze cliëntadviseurs kunnen u daar alle actuele informatie over geven.
In principe kan dat. Voor partners kunnen we altijd afspraken maken.
Wij beschikken over een logeerbed. Tegen een vergoeding kunt u hier gebruik van maken, evenals een ontbijt, een lunch en warme maaltijd. U kunt hierover afspraken maken met het zorgteam.